Posted by on 13 stycznia 2017

Stara fabryka mebli i stara apteka przy rynku. Przestrzenie zdegradowane i opuszczone przez ludzi, przeznaczone do wyburzenia lub zmiany funkcji, stały się miejscem Gostyńskiego Biennale Sztuki Współczesnej – imprezy towarzyszącej Mediations Biennale Poznań – Fundamental 2016. W Gostyniu, 20 tysięcznym mieście w połowie drogi między Poznaniem, a Wrocławiem, po raz pierwszy zorganizowano imprezę tego typu.

Prologiem do wydarzenia były perforemance’y w wykonaiu Risy Takita (Japonia) i Andity Purnama (Indonezja). Odbyły się one w budynku po starej fabryce mebli. W półmroku rozświetlanym błyskami halogenu, wątłym światłem lampki technicznej, wilgotnych pomieszczeniach spowitych wonią orientalnych kadzideł, publiczność rozkoszowała się harmonią ruchu i muzyki.

Uroczyste otwarcie Biennale odbyło się w  Starej Aptece, gdzie gostynianie mogli spotkać się z artystami. Na wernisażu pojawili się tacy twórcy jak Harro Schmidt (dyrektor Biennale w Hannoverze), Ho Wei Ming (Tajwan), Jude Anogwih (Nigeria), David Rodriguez Gimeno (Hiszpania)

Ekspozycja prac z zakresu sztuki video  wykonane przez m.in. takich artystów jak:  Grzegorz Drozd (Polska), Ho Wei Ming (Tajwan) Li Xiaofei (Chiny), Sahar Marcus (Izrael), Fatmi Mounir (Maroko), Syunsuke Watanabe (Japonia), Jude Anogwih (Nigeria), Josef Dadoune (Francja), Aviya Wyse (Izrael), Yaeli Gabriely (Izrael) była czynna w budynku Starej Apteki przy gostyńskim rynku od 3 do 15 października. Wybrane lokalizacje zdegradowanych budynków, w których zostały ślady bytowania człowieka, idealnie korespondowały z tematyką prezentowanych prac, dotykających zagadnień fundamentalnych dla współczesności – migracja, globalizacja, atomizacja społeczeństwa, wykluczenie.

W dniu 6 października w gostyńskim kinie „Pod Kopułą” wyświetlano monumentalną projekcją „Black Moves” autorstwa Carli Chan (Hong Kong). Praca wymagająca dobrego dźwięku i wielkiego ekranu została zaprezentowana w idealnych warunkach, gdyż gostyńskie kino posiada najnowocześniejszą na świecie technikę.

Odbył się również wykład z zakresu sztuki współczesnej prowadzony w gostyńskim muzeum przez dyrektora Mediations Biennale prof. Tomasza Wendlanda. Mieszkańcy Gostynia mogli zmierzyć się z intelektualnymi i poznawczymi problemami dotyczącymi sztuki. Dla grupy z Gostynia zorganizowana również wyjazd na zwiedzanie całości ekspozycji Mediations Biennale wraz z oprowadzaniem kuratorskim.

Cieszymy się, że w takim miejscu, jak Gostyń, znanym z licznych wydarzeń kulturalnych o randze ogólnopolskiej i rozpoznawalnym dzięki dużej aktywności społecznej, otwierają się drzwi dla nowych wydarzeń, zorientowanych na dziedziny do tej pory nie eksplorowane w naszym lokalnym środowisku. Czujemy tym większą satysfakcję, że możemy współpracować z artystami z całego świata i wspólnie z nikim tkać nić powiązań łączących Gostyń z globalnym wymiarem współczesnej sztuki – mówił Przemysław Pawlak – kierownik programowy GBSW.

W związku z organizacją Gostyńskiego Biennale Sztuki Współczesnej miasto odwiedziła delegacja z Nakanojo w Japonii, w składzie – dyrektor Nakanojo Biennale Tetsuo Yamashige i przedstawiciel urzędu miejskiego w Nakanojo odpowiedzialny za kulturę -Katsuki Yasuhara. Goście z Japonii spotkali się z Burmistrzem Gostynia Jerzym Kulakiem, rozmawiali również z dyrektorem GOK „Hutnik” Tomaszem Bartonem i organizatorami Gostyńskiego Biennale – Marcinem Krawcem i Przemysławem Pawlakiem. Wizyta była okazją do wymiany doświadczeń między miejscowością już istniejącą w globalnej sieci sztuki współczesnej, a tą która dopiero stawia pierwsze kroki. Pierwszy kontakt i wymiana doświadczeń z Nakanojo są niezwykle cenne z uwagi na podobną wielkość miejscowości, rolniczy charakter naszych regionów, organizację działań artystycznych w przestrzeniach miasta i wsi, zmienianie funkcji tych lokalizacji, wykorzystywanie lokalnych potencjałów. Goście z Japonii zwiedzili miasto w tym perłę polskiego baroku – bazylikę i klasztor na Świętej Górze, Kino”Pod Kopułą”, Ratusz, a także Auto Muzeum Jana i Macieja Pedów, auta z tej kolekcji to unikaty na skalę światową znane z udziału w wielu produkcjach filmowych.

To pierwsze wyjście Mediations Biennale poza obszar metropolitalny Poznania i działanie mające na celu pokazywanie dorobku współczesnych artystów  z całego świata w obszarze Wielkopolski. Jest nam miło, że pionierem w tych działaniach jest Gostyń –  mówił Marcin Krawiec kierownik organizacyjny GBSW

Organizatorem Gostyńskiego Biennale Sztuki Współczesnej było Stowarzyszenie Zielona Kohorta, realizacja odbywała się we współpracy z Klubem Dyskusyjnym „Hypatia. Kapitał Myśli”, Gostyńskim Ośrodkiem Kultury „Hutnik”. Projekt był dofinansowany przez gminę Gostyń. Olbrzymi wkład w organizację miała dr Izabela Cwojdzińska Jankowska, z ramienia GBSW odpowiedzialna za przygotowanie techniczne sprzętu i przygotowanie spotkań nieformalnych z artystami.

fot. www.gostyn24.pl (Marta Stachowska)

fot. Marcin Krawiec

fot. Maciej Słomiany

IMG_6639 pocztowka_GBSW (1) IMG_6645 IMG_6646 IMG_6680 IMG_6728 IMG_6745 IMG_6788 1 2 3 5

Posted in: Bez kategorii